استخرهای خاکی برای کشاورزی و ذخیره آب و یا پرورش ماهی به دلیل عدم پوشش و عایق مناسب کف و دیوارها قادر به ذخیره تمام آب ذخیره شده نیستند و معمولاً مقدار قابل توجهی از آب ذخیره شده از کف و دیوارها نشت می کند. خواهد بود به منظور جلوگیری از هدر رفت آب، پوشش و ایزوله حوضه های زمینی ضروری است.

از گذشته تا به امروز از عایق های مختلفی برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل زمین و هدر رفتن آن استفاده شده است. کاه رنگی، استفاده از سیمان، سنگ و سیمان و ... و همچنین روش های مختلف دیگری که بسته به شرایط منطقه و محل ساخت استفاده می شود.

هر کدام از این پوشش‌ها و عایق‌های داخل زمینی استخر نسبت به دیگری مزایا و معایبی دارند. بعضی ها قیمت بالایی دارند، بعضی ها آب بندی بهتری دارند و ... همه این روکش ها هدر رفت آب را کاهش می دهند  اما همچنان هدررفت آب وجود دارد و آب بندی 100 درصد انجام نمی شود. علاوه بر این، پوشش هایی که عایق بیشتری دارند، مانند بتن، قیمت بیشتری دارند و معمولاً هزینه بیشتری دارند و برای تکمیل نیاز به زمان بیشتری دارند. اغلب این پوشش ها نیاز به تعمیر و نگهداری دارند.

 

پوشش ژئوممبران برای جداسازی حوضه های خاکی


پوشش ژئوممبران علاوه بر عایق بودن بالای استخر کشاورزی (تقریباً 100 درصد نفوذناپذیری) و حفظ کامل آب در استخرها از قیمت مناسب و عمر مفید بسیار بالایی نیز برخوردار است. ژئوممبران ها صفحات پلیمری با ضخامت کم (چند میلی متر) هستند که نفوذپذیری آب بسیار کمی دارند. از معروف ترین این پوشش ها می توان PVC یا HDPE را نام برد. ورق ها به صورت رول به طول 100 تا 150 متر و عرض 20.2 تا 9 متر تولید می شوند. ورق ها در دو نوع صاف، رنگی و با ضخامت های 0.75، 1، 1.5 و 2 میلی متر تولید می شوند.

نصب ورق ژئوممبران نیز بسیار سریعتر از سایر پوشش ها است. بنابراین می توان روزانه 800 تا 1000 متر مربع ورق ژئوممبران را مستقر کرد.

ویژگی های پوشش ژئوممبران نسبت به سایر پوشش ها: 

 

مقاومت در برابر مواد خورنده


ژئوممبران ها به دو دلیل اصلی در برابر هر محلول شیمیایی مقاوم هستند، اول اینکه تک تک پلیمرهای خانواده اتیلن از نظر شیمیایی خنثی هستند و در واکنش های شیمیایی شرکت نمی کنند و دوم به دلیل نفوذ ناپذیری بالا به دلیل غلظت و فشردگی ماده تشکیل دهنده. زنجیر دارد و اجازه نفوذ مواد شیمیایی به ساختار خود را نمی دهد.لازم به ذکر است که مقاومت شیمیایی ژئوممبران ها با افزایش تعداد زنجیره های پلیمری افزایش می یابد.

 

انحلال


این فرآیند که یک پدیده فیزیکی است، شامل مکانیزمی است که باعث می شود مولکول های قابل جذب توسط پوشش محافظ جذب شوند. این فرآیند باعث تورم و افتادگی می شود. این واکنش را اغلب پلاستیک سازی می نامند. ژئوممبران ها در برابر این پدیده کاملا مقاوم بوده و حساسیتی از خود نشان نمی دهند.

 

تصعید


این پدیده فیزیکی به معنای آزاد شدن نرم کننده ها از پوشش ژئوممبران در اثر حرارت است. از آنجایی که در ترکیبات ژئوممبران اثری از نرم کننده وجود ندارد و درصد آنتی اکسیدان آن بسیار کم است، پیوند قوی با این مولکول های ژئوممبران دارد. بنابراین امکان بروز این پدیده در عایق پلی اتیلن فشرده وجود ندارد.

آزمایشات متعدد نشان داده است که ژئوممبرانها پس از 10000 ساعت قرار گرفتن در معرض فاضلاب در محل دفن زباله در دمای 70 درجه سانتیگراد مقاومت مکانیکی و سایر خصوصیات خود را از نظر نفوذ ناپذیری و مشخصات فنی حفظ کرده اند و به همین دلیل، وی تایید و توصیه کرد عمر بیش از 100 سال برای این پوشش های دفن زباله.

 

مقاومت مکانیکی


نتایج آزمون استاندارد تک محوری روی پوشش‌های HDPE مقادیر مشخصی مانند تنش تسلیم و تنش شکست کششی و افزایش طول مقاومت تسلیم به میزان 11 درصد و افزایش طول گسیختگی تا 700 درصد طول اولیه را نشان می‌دهد. استحکام کششی بالا توزیع متعادل نیرو و تغییر شکل مناسب را به ویژه در شرایط نشستن نامتقارن تضمین می‌کند و همچنین توانایی افزایش طول آن بدون پارگی، توانایی هماهنگی و تطبیق آستر با بی‌نظمی‌های سطح زیرین را بدون کاهش سطح زیرین تضمین می‌کند. نفوذناپذیری یا ترک خوردگی و شکستگی را فراهم می کند

 

پایداری زیست محیطی


معمولاً افزایش دما باعث افزایش طول (کشش) پوشش ها و کاهش استحکام کششی آنها می شود.ترموپلاستیک های با ساختار نیمه کریستالی مانند پلی اتیلن با چگالی متوسط ​​یا زیاد اغلب با افزایش دما تغییر شکل بالایی از خود نشان می دهند. لازم است بر اساس استانداردهای مربوط به ژئوممبران ها، مشخصات فوق در دمای بین 40- تا 80 درجه سانتیگراد برای ژئوممبران های مختلف بدون تغییر باقی بماند. روکش های ژئوممبران با وجود داشتن شرایط فوق می توانند بدون شکنندگی یا شکنندگی در دماهای بسیار پایین و یا کاهش استحکام کششی و شل شدن در دماهای بالا مورد استفاده قرار گیرند.

این ویژگی ها امکان استفاده از این پوشش ها را در مناطق سردسیر با زمستان های طولانی و در معرض یخبندان بدون تخریب حوض می دهد. از طرفی ساخت حوضچه های ژئوممبران در مناطق گرمسیری نیز به راحتی با همین روش انجام می شود و مشکلاتی مانند ترک های ناشی از خشک شدن و جمع شدگی و همچنین مشکلات فرآوری در هوای گرم و تبخیر سریع آب را برطرف خواهد کرد.